Bild: Elin Berge
Du kan lägga till bilder på alla sidor och sidors puffinnehåll samt i vissa blocktyper. Det betyder inte att du måste lägga till en bild. Våra besökare kommer mer och mer från mobila enheter och den typen av besökare har ett annat beteende; en bild som ”bara” fungerar som utfyllnad upplevs som irriterande och störande och tar fokus från det som besökaren är på jakt efter på sidan. Samtidigt är det viktigt att de bilder vi väl använder är bra eftersom de får en framträdande roll.
Ta med bildtänket redan från början när du planerar innehållet på en webbsida eller nyhet. Fundera på om bilder kan tillföra innehållet något och vad syftet med bilderna skulle vara. Gör inte klar en text för att börja leta bild på slutet. Ta en titt i Mediabanken för att se om det redan finns lämpliga bilder från din verksamhet eller om nya bilder behöver tas.
Fundera över syftet med bilden. Varför ska bilden vara med och vad ska den berätta? På umu.se använder vi bilder i första hand för att uppmärksamma, förklara, inspirera, beröra, förtydliga eller fördjupa. Vi använder inte bilder för att fylla ut, dekorera eller dölja. Bilden ska alltså tillföra innehållet något. Den övergripande rekommendationen är att det är bättre med färre men riktigt bra bilder.
Lika väl som det är viktigt att uppdatera textinnehåll så är det viktigt att se till att de bilder du använder är relevanta och uppdaterade. Blir de alltför gamla behöver de bytas ut. Ett riktmärke är att du bör använda bilder på studenter som är max fem år gamla och på anställda som är max tio.
En bra bild för umu.se är först och främst är en bild som fyller sitt syfte, passar målgruppen och tillför innehållet på webbsidan något. Sedan finns också vissa grundkrav på teknisk kvalitet. Bilden ska vara skarp, ha ett genomtänkt fokus samt balans i ljus och färger. Ofta krävs dock något mer för att en bild ska uppfattas som riktigt bra och nå så kallad verkshöjd. Exempel på sådant som kan lyfta en bild är att den är tagen i ”rätt ögonblick”, förmedlar en viss känsla eller har en spännande komposition.
Bilder på startsidor, toppbilder och bilder på standardsidor bör visa er egen verksamhet. Använd inte för generella bilder eller bilder som kommer från någon annan verksamhet inom universitetet.
Bildtexten är bland det mest lästa så bemöda dig därför om att skriva bra bildtexter. De ska tillföra bilden något, locka till läsning av resten av texten och ha täckning i artikeln. Se till att namnge personer om de är fokus för motivet.
Alternativtext på bilder, så kallad alt-text, ska alltid finnas för en bild. De är viktiga av tillgänglighetsskäl för personer med synsvårigheter. Formulera den som en hel mening med stor bokstav i början och punkt på slutet. Meningen behöver inte innehålla ordet bild, men kan göra det om man vill förklara om det är exempelvis en närbild, porträttbild eller gruppbild. Du anger alt-text när du laddar upp bilden till Mediabanken via Episerver. Fattas alt-text när du väljer en bild i Episerver finns möjlighet att lägga till detta. Existerande alt-text går också att ändra ifall den inte är bra nog.
Alt-texten bör vara beskrivande, till exempel Närbild på provrör i labbmiljö. eller Två barn som leker i en sandlåda. eller Porträttbild på Nils Nilsson, professor i biokemi vid Umeå universitet. Tips! Föreställ dig hur läsupplevelsen blir om du skulle få texten för bilden uppläst.
Ange alltid fotograf i fältet för detta när du laddar upp en bild till Mediabanken via Episerver. Detta gäller även om bilden är tagen av en person som inte är yrkesfotograf, till exempel en kollega. Detta är en fotografs ideella rätt och kan aldrig förhandlas bort. Fotografens namn följer automatiskt med från Mediabanken när du hämtar bilder därifrån. Ta inte bort den informationen.
När du fotar studenter eller externa personer behöver de i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) ge sitt muntliga samtycke till att Umeå universitet får använda bilderna i sina kommunikationskanaler, sociala medier samt förvara bilderna i Mediabanken. När du laddar upp en bild på en student eller en extern person finns en ruta du kryssar för om personen gett sitt samtycke. Ange alltid personers namn i fältet "Medverkande i bild" när du laddar upp en bild. En avbildad person när som helst kan återkalla sitt samtycke, så det är viktigt att personens namn framgår för att det ska gå att hitta bilden och ta bort den ur Mediabanken om en person drar tillbaka sitt samtycke.
Mer information om dataskyddsförordningen (GDPR) och samtycke
Ibland kan det vara motiverat att anlita fotograf och ibland att fotografera själv. På umu.se använder vi främst liggande bilder vilket är viktigt att tänka på att berätta för fotografen när du beställer fotografering eller när du tar egna bilder. Stående bilder kan vara svåra att beskära till rätt liggande format på webben.
Kanske finns redan bilder för din verksamhet som kan passa för ändamålet och som du kan ladda upp till Episerver? Om du har sådana bilder måste du först reda ut med fotografen vilken nyttjanderätt Umeå universitet har till bilden. Det gäller även om fotografen är en anställd. Var får bilden användas och hur länge? Du behöver också reda ut ifall avbildade studenter och externa personer gett sitt samtycke till att universitetet publicerar bilden och förvarar den i Mediabanken.
Har du inga egna bilder kan du börja med att undersöka om det finns en lämplig bild i Mediabanken. Umeå universitets bilddatabas Mediabanken innehåller en stor mängd bilder. Testa gärna att använda lite olika sökbegrepp. Mediabanken gör det möjligt att hålla reda på våra bilder, men även att hålla koll på rättigheter, fotografer och annan information om om bilden.
Finns ingen lämplig bild i Mediabanken och du har vana av att fotografera kan du välja att ta egna bilder. Använd en riktig kamera (inte mobil) och gör gärna en grundläggande efterbearbetning av bilden. Foton som laddas upp ska vara färdigbearbetade och i jpg-format. Ladda alltid upp högupplösta bilder till Episerver. En högupplöst bild är 250 dpi eller mer. En toppbild behöver vara minst 2560 pixlar längs långsidan. Du behöver inte tänka på upplösning för webb. Mediabanken ser till att det blir en anpassad version av bilden som publiceras på umu.se.
Fler tips för dig som fotar själv
Använd alltid våra upphandlade fotografer eller universitetets egna fotografer vid Inhousebyrån på Kommunikationsenheten när du anlitar fotograf.
Läs mer om att anlita fotograf
Använd inte gif-bilder för att visa rörliga sekvenser. En besökare ska kunna välja att sätta igång och slå av rörliga inslag. Använd därför hellre film om det är nödvändigt att visa rörligt innehåll.
Lägg inte in länkar i bilder, till exempel "Anmäl dig här"-knappar och liknande. Det är inte tillgängligt.
Många användare behöver anpassa texten för att kunna ta del av innehållet. Som regel har användare goda möjligheter att kontrollera hur digital text presenteras, men när texten utgör en del av en bild saknas ofta de möjligheterna. Använd därför så långt det är möjligt text för att presentera information i stället för text i form av en bild.
Istället för text i bild och banners jobbar vi på umu.se med "rena" bilder som kompletterar det vanliga textinnehållet och med puffar där puffbild åtföljs av puffrubrik och pufftext.
Logotyper är undantagna från detta krav, och även andra bilder där den visuella presentationen av text är av avgörande betydelse för att bildens syfte ska uppnås. Det kan till exempel gälla skärmdumpar som syftar till att visa hur en digital resurs brukar se ut på en skärm.
Ordmoln rekommenderas inte både av tillgänglighetsskäl och för att de inte tillför innehållet något. Ett ordmoln kan möjligen användas som puffbild om inget lämpligt foto finns, men måste i så fall följa vår grafiska profil vad avser såväl typsnitt som färger.
Skriv alt-text till dessa typer av bilder som förmedlar samma information som bilden.
Bra och mindre bra exempel på att använda bilder på webben.