"False"
printicon
Huvudmenyn dold.

Vad är en nyhet?

Nyheter kan ha olika inriktning, syfte och innehåll, men har gemensamt att den är aktuell just nu och berättar något nytt. Det kan exempelvis handla om nya forskningsresultat, när våra forskare uttalar sig om aktuella händelser i samhället och universitets engagemang i olika typer av projekt och samarbeten. Att det är nytt gör dock inte automatiskt en nyhet – för att något ska skrivas som en nyhet måste det också finnas intresserad målgrupp.

Målgrupp

• anställda och studenter runtom universitetet
  • svensk högskolevärld
  • presumtiva studenter
  • intresserad allmänhet

Besöksanledning

• Läsa om forskning, senaste rön och pågående projekt.
  • Fråga en expert.
  • Hitta fakta om Umu och verksamheten.
  • Veta vad som händer på universitetet.

En nyhet definieras inom journalistik som något som tidigare inte publicerats och som har intresse för läsekretsen. Det är alltså viktigt att vi är noggranna med att inte publicera flera olika nyheter om samma sak, och att vi alltid gör en noggrann värdering av den potentiella nyheten – är den av intresse för någon målgrupp, och i så fall, vilken?

Vi vill att Umeå universitet ska vara en trovärdig och pålitlig informationskälla och att vårt samlade nyhetsflöde på umu.se/nyheter ska ge en relevant och lättillgänglig helhetsbild av vad som händer inom Umeå universitet och vart vi är på väg.

Nyhetsvärdering

För att en nyhet ska bli en nyhet måste du först göra en nyhetsvärdering utifrån massmedias nyhetsvärderings sju principer:

• Vikt/viktighet
  • Icke-normalt, avvikande
  • Närhet – i tid, rum och kultur
  • Konflikt
  • Elitpersoner
  • Lättbegripligt
  • Nytt

Det handlar om att vara en transparent organisation som inte undanhåller viktig och efterfrågad information. Men lika mycket måste vi sovra i budskapen och utgå ifrån vad läsaren är intresserad av att veta snarare än att ”bära ut” budskap som vi själva anser fördelaktiga.

En stor fördel med dagens digitala plattformar är att relevans och intresse inte bara blir abstrakta ideal. Genom att undersöka besökarbeteenden på vår webbplats kan vi se hur långt vi når ut med våra nyheter och vilka typer av nyheter som läses i större och mindre omfattning.

Vad är inte en nyhet på umu.se?

Du vill berätta om något som ska hända i framtiden - gör ett kalenderrevent

Om du vill skriva om något som SKA hända, ska du i de allra flesta fall välja sidtypen Kalender. Skriv alltså inte nyheter i stil med "Nästa vecka hålls seminarium om världsfred".

Exempel på en nyhet som skulle kunna vara ett kalenderevent.

Du vill informera enbart anställda på universitetet - skriv på Aurora

Har din del av organisationen något viktigt och nytt att berätta som enbart är riktat till era egna anställda så ska det inte publiceras som en extern nyhet. Den här sortens information hör hemma på en intern samarbetsyta i Aurora, eller motsvarande.

Har ni något viktigt och nytt att berätta som är att betrakta som arbetsstödjande innehåll för medarbetare så ska det inte publiceras som en extern nyhet. Den här sortens information hör hemma på nyhetsflödet i Aurora, med hänvisning till en uppdaterad sida i Auroras basinformation.

Du vill informera studenter – använd studentwebben eller lärplattform

Har ni något viktigt och nytt att berätta som är riktat till studenter vid en eller flera utbildningsprogram eller kurser, använd  era institutionssidor på studentwebben eller er lärplattform.

Har ni något viktigt och nytt att berätta som är riktat till alla studenter vid Umeå universitet: publicera det som en nyhet på studentwebben.

Du vill presentera en ny professor - gör ett porträtt

När en ny professor utlysts ska du inte skriva en nyhet på umu.se. Använd istället sidmallen Porträtt och beskriv därigenom forskarens inriktning utifrån ett mer personligt perspektiv. I och med Årshögtidens ceremoni tas även film och text fram som kan användas för att presentera en ny professor. Använd exemplet med Carl-Johan Boraxbekk som mall.

Exempel på en nyhet som skulle kunna vara ett porträtt.

Senast uppdaterad: 2019-12-11