"False"
printicon
Huvudmenyn dold.

Hur skrivs en nyhet?

Nyhet är en enkel, standardiserad form av text som börjar med det mest intressanta och har en speciell vinkel som väljs utifrån tänkt målgrupp och syfte.

• anställda och studenter runtom universitetet
  • svensk högskolevärld
  • presumtiva studenter
  • intresserad allmänhet

Besöksanledning

• Läsa om forskning, senaste rön och pågående projekt.
  • Fråga en expert.
  • Hitta fakta om Umu och verksamheten.
  • Veta vad som händer på universitetet.

Nyheter kan ha olika inriktning, syfte och innehåll, men har ofta gemensamt att den är aktuell just nu och berättar något nytt. Det kan exempelvis handla om nya forskningsresultat, när våra forskare uttalar sig om aktuella händelser i samhället, universitets engagemang i olika typer av projekt och samarbeten, universitets- och högskolefrågor på både nationellt och internationellt plan, och mycket annat.

Sidans delar

Nyhetsartikeln är en enkel, standardiserad form av text. Den börjar med det mest intressanta och slutar med det minst intressanta.

Taggning

Hur du ska tagga sidan beror på hur du vill att den ska plockas upp och visas på andra sidor. När det gäller nyheter är det särskilt viktigt att tänka på att tagga med person och organisation så att nyheten visas på den personliga sidan och berörd institution/institutioners sida. Handlar nyheten om något särkilt projekt eller ämne? Tagga då även det så att nyheten visas upp i relevanta listningar.

Tagga lämplig organisation och personal som nämns och är relevant för nyheten. Skribenten ska inte taggas här. Om nyheten gäller forskning, ange det mest närliggande forskningsämnesordet. Om du vill specificera taggningen ytterligare använder du fritextfältet nyckelord. Nyckelord och taggning sker på svenska även i engelska nyheter.

Lista på tillgängliga forskningsämnesord

1. Rubrik

Rubriken är till för att locka till sig läsarens intresse och förmedla vad nyheten handlar om. Den ska givetvis inte utlova mer än vad det finns täckning för i texten. En nyhetsrubrik behöver gå att uppfatta. Personen som ser den på en startsida, i ett flöde, utskick eller sökresultat behöver snabbt kunna avgöra om detta är något att klicka vidare till. Se på rubriken som en service till besökaren.

Ett bra exempel är Extrem värme hotar att överbelasta sjukvården eller Företagssamarbete ger klirr i kassan för solenergiforskare. Undvik de vanliga orden "ny" och "Umeå universitet" för att sticka ut bland mängden och spara på tecken.

2. Ingress

Läroböcker i journalistik lär ofta ut att ingressen ska ge svar på frågorna vem, vad, var, hur och varför. I praktiken är nyhetsingresser sällan så uttömmande. Men ingressen bör förmedla kärnan i vad nyheten handlar om. Den som bara läser ingressen ska ändå få veta det allra viktigaste.

En tumregel är att ingressen ska innehålla mellan 22 och 38 ord och den absoluta maxgränsen är 500 tecken inklusive blanksteg

3. Nyhetsinnehåll

När det gäller att skriva brödtexten så är det viktigaste att välja sitt ärende, vad som ska förmedlas - vinkeln. Redovisa fakta sakligt, använd direkta citat med historiens huvudpersoner för att ankra nyheten och ge identifikation. Berättarrösten i en nyhetstext bör hållas neutral, inte föra in värderande omdömen eller diskutabla slutledningar på egen hand.

Att använda bilder i nyheter lyfter sidan och gör den mer tilltalande. Bilder måste däremot hålla hög kvalitet för att de inte ska ha negativ inverkan. Placera inte bilder i blockyta 1 utan hellre i fullbredd överst i brödtextfältet, eller längre ner. Kontrollera att bildtexten passar till nyheten och att fotografen anges.

Använd också gärna filmer för att illustrera ditt budskap eller beskriva forskning när du har möjlighet.

4. Kontaktinformation

Det är snyggt och användarvänligt att lägga till kontaktinformation i ett kontaktblock längst ner i nyheten. Om personen inte har en bild i personalkatalogen får du gärna be hen lägga till en. Då kan du också passa på att be hen fylla i en presentationstext på sin sida.

5. Puffar till annat innehåll

En viktig princip är att en nyhetsartikel på umu.se bör leda vidare till mer information, kontext och fördjupning om det finns sådan. Citeras en medarbetare vid Umeå universitet, länka till den personliga sidan.

Refereras det till forskningsprojekt, utbildningsprogram, vetenskapliga publiceringar, verksamheter: länka vidare till relevanta sidor på umu.se och andra webbplatser.

Exempel

Extrem värme hotar att överbelasta sjukvården i hela världen

Ny rapport visar att extrem värme skadar vår hälsa och hotar att överbelasta sjukvården i hela världen.

Socialt stöd viktigt för fysisk aktivitet vid medfött hjärtfel

Omgivningens attityd har betydelse för att stötta personer med medfött hjärtfel till fysisk aktivitet.

Uppstart av ny omgång av Företagsforskarskolan

Sjätte årskullen av Företagsforskarskolan kickar igång genom att samlas till två dagars workshop.

Senast uppdaterad: 2019-11-27